“Brášnářství Tlustý bu yıl onuncu yılını kutluyor, o yıllarda çok yol kat ettik. Petrův, “Deri zanaat o on yılda pek değişmedi” dedi.
Tlustý a spol, Prag’ın Vršovice bölgesinde, ağırlıklı olarak endüstriyel salonların bulunduğu bir bölgede bulunuyor. Çanta dükkanının üç ana odası vardır – bir tuhafiye, bir showroom ve ayakkabı yapmak için bir salon. Müşterilerin ısmarlama ürünlerini teslim alabilecekleri bir resepsiyon masasına da ev sahipliği yapan tuhafiyede şu anda yaklaşık dört kişi çalışıyor.
Bireysel istasyonlarda çanta, el çantası veya cüzdan parçalarını diker veya oluştururlar. Onlardan biri de on yıldır şirkette çalışan Tereza Hrdinová. Küçük bir erkek çantasının parçalarını bir dikiş makinesinde dikiyor.
“Aslen erkek terzisiydim ama hayatım boyunca deri ile çalıştığım için çanta yapımına geçmem doğaldı. Daha kolay, kişiye özel dikimde her parça farklıdır. Burası bir takım gibi, bir araya getirmek için hazır parçalar alıyorum. Değiştirilemeyecek kendi kuralları var” diyor Hrdinová.
Şirketin bir odada başladığını ve on yılda çok büyüdüğünü sözlerine ekledi. Aynı zamanda müşterilerine sunduğu ürün yelpazesi de genişlemiştir. Diğer şeylerin yanı sıra, bu yıl farklı uzunluklara ek olarak beş genişlik de sundukları bir dizi ısmarlama ayakkabı tanıttılar.
“Üstlendiğimiz en karmaşık ve cüretkar proje. Cüzdan çok affedecek. Ayakkabı bir hiçtir, içinde ya kendini iyi hissedersin ya da hissetmezsin. Ayakları, omurgayı vb. tahrip etmemelidir. İnsanlar ayrıca farklı boyutlarda bacaklara veya deformasyonlara sahiptir,” diye açıkladı Petrův yeni projeyi.
Showroom’da kırka yakın yeni yapılmış ayakkabı dizilmiş, duvarlarda hazır çantalar asılı, önlerinde de çeşitli boy ve renklerde kurdeleler var. Ancak atölye henüz başka yeni ürünler planlamıyor, şu anda bir dizi erkek ayakkabısı piyasaya sürüyor, daha sonra kadın ayakkabıları da satışa sunulacak.
İşçilerin kendileri de yıllar içinde gelişti. Hrdinová, “Bu on yıl boyunca cüzdanları, kemerleri inceledim ve sonunda evrak çantaları ve seyahat çantaları gibi en büyük erkek ürünlerini elde ettim.”
Yeni işçiler kalifiye değil
Ancak Petrův’e göre kalifiye eleman bulmak zor. Hele de atölyede bir usta değil, vardiyalı otuz otuz usta olduğu için.
“Bir şekilde geri dönen, zanaatı canlandıran ve geliştiren insanlardan oluşan bir ekip oluşturmaya çalışıyoruz. Genç ve yaşlı insanlarımız, tomurcuklanan ustalarımız var. Sadece yeni işçiler açısından durum kötü. Tabakhanenin öğretildiği son okul 1997’de sona erdi,” diye açıklıyor Petrův.
Bu nedenle yeni çalışanların gerekli niteliklere sahip olmadığını, bu nedenle kendilerinin eğitmek zorunda olduklarını da sözlerine ekledi. Petrů’nin günde on ila on iki saat ayakta kaldıkları çalışmasına göre, ilgili tüm taraflar dayanamaz.
Yönetmenin el çantalarının geleceği hakkında hiçbir yanılsaması yok. “Durum üzücü, temelde bu zanaat Çek Cumhuriyeti’nde öldü. Çırak yok, tedarik zinciri yok, tabakhane yok… 1990’larda burada sanayi çöktü, işletmeler iflas etti ya da bir şekilde yıkılıp çalındı, özelleştirme dediğimiz ne varsa,” diye konuştu.
Ona göre, zanaatı öğrenen neslin emeklilik çağında olması ve halefi olmaması nedeniyle de deri işçiliği Çek Cumhuriyeti’nden kayboluyor. Ayrıca, gerekli malzemelerin birçoğu 19. yüzyıldan kalma ve değiştirilemeyen makinelerde yapıldığından, üretimi de karmaşık hale getirir.
“Paslanmaz çelik klips dökmek istediğimizde, bir Japon üreticiye ulaşmadan önce bir şirketle iki ay görüştük. Deri endüstrisindeki durum gerçekten vahim ve 2013’te bir çöp fırını gibi içine girdik,” diye açıklıyor Petrův.
Ona göre artık yurtdışından, örneğin Fransa, Belçika veya Çin’den çeşitli şirketlerden bileşen satın almak gerekiyor. Petrův, “Sorunlara rağmen 100.000 müşteriyi memnun etmeyi başardık ve esas olarak onlarla ilgileniyoruz” dedi.
Bazı ürünler piyasada tutunamıyor
Tuhafiyehane duvarına “Müşterimiz efendimizdir” tabelası ile çalışanlara müşteri memnuniyeti hatırlatılmaktadır. Üretim müdürü ve baş tasarımcı Iva Ostřanská işi denetliyor. Altı yıldır şirkette çalışıyor. Üretimin sorunsuz devam etmesi için çalışanları düzeltmenin yanı sıra, yeni ürün modelleri de icat ediyor.
“Ürünleri icat etmek, şablonlar yapmak, yani teknolojik ve yapısal olarak tasarlamak, maddi olarak güvence altına almak gerekiyor. Daha sonra ilk numune yapılır, tutarsızlıklar ince ayar yapılır ve üretime geçebilir. Ostřanská, eski modeller için, üretimi kolaylaştırmak için teknolojik prosedürlerde ince ayar yapıyoruz” dedi.
Ona göre, dergilerde, moda sitelerinde ve aynı zamanda havaalanında yeni çanta modelleri için ilham arıyor. “Kimin hangi çantaya sahip olduğunu, ne kadar iyi olduğunu görmek için otomatik olarak bakıyorum. Hemen söyleyebilirim,” dedi baş tasarımcı coşkuyla.
Ancak tüm yeni kreasyonlar tutmaz. Ostřanská’ya göre Çek piyasası hala çok muhafazakar. “Bazen yeni bir çantanın alışması iki yılı bile alıyor. Bu yıl, örneğin macenta olan yeni yaz renklerini denedik, ancak şimdiden düşüşe geçti,” diye açıkladı Ostřanská.
Tasarımların atölyede bulunan makinelerle de sınırlı olduğunu sözlerine ekledi. Petrův, ürünlerin kısmen zanaatkar makinelerde dikildiğini ve aynı zamanda ürünleri aynı ölçüde elle yarattığını da gizlemiyor.
Petrův, ayakkabı üretim salonunda böyle üç makine gösteriyor. “Her şeyi geleneksel teknolojilerle yapacak olsaydık, bir ayakkabı numarası ve genişliği için on bıçağımız olurdu. Çok pahalı, bu yüzden geleneği ve modern bir yaklaşımı aynı anda deniyoruz,” diye açıklıyor Petrův.
Makinelerden birinde, bir öğütücüde, genç bir Ukraynalı çocuk bir ayakkabının tabanı üzerinde çalışıyor. Sonra içine çivi çakıyor. Çalışanlar arasında tek bir Ukraynalı yok, Rusya tarafından serbest bırakılan savaşın başlangıcından bu yana yaklaşık on iki kişi atölyeye katıldı.
Şirket, askeri malzemeler için bir koleksiyon düzenleyen Post Bellum – Memory of the Nation organizasyonundan gelen bir siparişi işleme alıyordu. Tlustý ve arkadaşlarından yüz bin kurşun geçirmez yelek istediler. “Hazır olmadığımız halde üç günde yaklaşık 1.200 tane diktik ve 80 Ukraynalı kadını işe aldık. On iki kişi kaldı,” diye açıkladı Petrův.
Tlustý a spol, Prag’ın Vršovice bölgesinde, ağırlıklı olarak endüstriyel salonların bulunduğu bir bölgede bulunuyor. Çanta dükkanının üç ana odası vardır – bir tuhafiye, bir showroom ve ayakkabı yapmak için bir salon. Müşterilerin ısmarlama ürünlerini teslim alabilecekleri bir resepsiyon masasına da ev sahipliği yapan tuhafiyede şu anda yaklaşık dört kişi çalışıyor.
Bireysel istasyonlarda çanta, el çantası veya cüzdan parçalarını diker veya oluştururlar. Onlardan biri de on yıldır şirkette çalışan Tereza Hrdinová. Küçük bir erkek çantasının parçalarını bir dikiş makinesinde dikiyor.
“Aslen erkek terzisiydim ama hayatım boyunca deri ile çalıştığım için çanta yapımına geçmem doğaldı. Daha kolay, kişiye özel dikimde her parça farklıdır. Burası bir takım gibi, bir araya getirmek için hazır parçalar alıyorum. Değiştirilemeyecek kendi kuralları var” diyor Hrdinová.
Şirketin bir odada başladığını ve on yılda çok büyüdüğünü sözlerine ekledi. Aynı zamanda müşterilerine sunduğu ürün yelpazesi de genişlemiştir. Diğer şeylerin yanı sıra, bu yıl farklı uzunluklara ek olarak beş genişlik de sundukları bir dizi ısmarlama ayakkabı tanıttılar.
“Üstlendiğimiz en karmaşık ve cüretkar proje. Cüzdan çok affedecek. Ayakkabı bir hiçtir, içinde ya kendini iyi hissedersin ya da hissetmezsin. Ayakları, omurgayı vb. tahrip etmemelidir. İnsanlar ayrıca farklı boyutlarda bacaklara veya deformasyonlara sahiptir,” diye açıkladı Petrův yeni projeyi.
Showroom’da kırka yakın yeni yapılmış ayakkabı dizilmiş, duvarlarda hazır çantalar asılı, önlerinde de çeşitli boy ve renklerde kurdeleler var. Ancak atölye henüz başka yeni ürünler planlamıyor, şu anda bir dizi erkek ayakkabısı piyasaya sürüyor, daha sonra kadın ayakkabıları da satışa sunulacak.
İşçilerin kendileri de yıllar içinde gelişti. Hrdinová, “Bu on yıl boyunca cüzdanları, kemerleri inceledim ve sonunda evrak çantaları ve seyahat çantaları gibi en büyük erkek ürünlerini elde ettim.”
Yeni işçiler kalifiye değil
Ancak Petrův’e göre kalifiye eleman bulmak zor. Hele de atölyede bir usta değil, vardiyalı otuz otuz usta olduğu için.
“Bir şekilde geri dönen, zanaatı canlandıran ve geliştiren insanlardan oluşan bir ekip oluşturmaya çalışıyoruz. Genç ve yaşlı insanlarımız, tomurcuklanan ustalarımız var. Sadece yeni işçiler açısından durum kötü. Tabakhanenin öğretildiği son okul 1997’de sona erdi,” diye açıklıyor Petrův.
Bu nedenle yeni çalışanların gerekli niteliklere sahip olmadığını, bu nedenle kendilerinin eğitmek zorunda olduklarını da sözlerine ekledi. Petrů’nin günde on ila on iki saat ayakta kaldıkları çalışmasına göre, ilgili tüm taraflar dayanamaz.
Yönetmenin el çantalarının geleceği hakkında hiçbir yanılsaması yok. “Durum üzücü, temelde bu zanaat Çek Cumhuriyeti’nde öldü. Çırak yok, tedarik zinciri yok, tabakhane yok… 1990’larda burada sanayi çöktü, işletmeler iflas etti ya da bir şekilde yıkılıp çalındı, özelleştirme dediğimiz ne varsa,” diye konuştu.
Ona göre, zanaatı öğrenen neslin emeklilik çağında olması ve halefi olmaması nedeniyle de deri işçiliği Çek Cumhuriyeti’nden kayboluyor. Ayrıca, gerekli malzemelerin birçoğu 19. yüzyıldan kalma ve değiştirilemeyen makinelerde yapıldığından, üretimi de karmaşık hale getirir.
“Paslanmaz çelik klips dökmek istediğimizde, bir Japon üreticiye ulaşmadan önce bir şirketle iki ay görüştük. Deri endüstrisindeki durum gerçekten vahim ve 2013’te bir çöp fırını gibi içine girdik,” diye açıklıyor Petrův.
Ona göre artık yurtdışından, örneğin Fransa, Belçika veya Çin’den çeşitli şirketlerden bileşen satın almak gerekiyor. Petrův, “Sorunlara rağmen 100.000 müşteriyi memnun etmeyi başardık ve esas olarak onlarla ilgileniyoruz” dedi.
Bazı ürünler piyasada tutunamıyor
Tuhafiyehane duvarına “Müşterimiz efendimizdir” tabelası ile çalışanlara müşteri memnuniyeti hatırlatılmaktadır. Üretim müdürü ve baş tasarımcı Iva Ostřanská işi denetliyor. Altı yıldır şirkette çalışıyor. Üretimin sorunsuz devam etmesi için çalışanları düzeltmenin yanı sıra, yeni ürün modelleri de icat ediyor.
“Ürünleri icat etmek, şablonlar yapmak, yani teknolojik ve yapısal olarak tasarlamak, maddi olarak güvence altına almak gerekiyor. Daha sonra ilk numune yapılır, tutarsızlıklar ince ayar yapılır ve üretime geçebilir. Ostřanská, eski modeller için, üretimi kolaylaştırmak için teknolojik prosedürlerde ince ayar yapıyoruz” dedi.
Ona göre, dergilerde, moda sitelerinde ve aynı zamanda havaalanında yeni çanta modelleri için ilham arıyor. “Kimin hangi çantaya sahip olduğunu, ne kadar iyi olduğunu görmek için otomatik olarak bakıyorum. Hemen söyleyebilirim,” dedi baş tasarımcı coşkuyla.
Ancak tüm yeni kreasyonlar tutmaz. Ostřanská’ya göre Çek piyasası hala çok muhafazakar. “Bazen yeni bir çantanın alışması iki yılı bile alıyor. Bu yıl, örneğin macenta olan yeni yaz renklerini denedik, ancak şimdiden düşüşe geçti,” diye açıkladı Ostřanská.
Tasarımların atölyede bulunan makinelerle de sınırlı olduğunu sözlerine ekledi. Petrův, ürünlerin kısmen zanaatkar makinelerde dikildiğini ve aynı zamanda ürünleri aynı ölçüde elle yarattığını da gizlemiyor.
Petrův, ayakkabı üretim salonunda böyle üç makine gösteriyor. “Her şeyi geleneksel teknolojilerle yapacak olsaydık, bir ayakkabı numarası ve genişliği için on bıçağımız olurdu. Çok pahalı, bu yüzden geleneği ve modern bir yaklaşımı aynı anda deniyoruz,” diye açıklıyor Petrův.
Makinelerden birinde, bir öğütücüde, genç bir Ukraynalı çocuk bir ayakkabının tabanı üzerinde çalışıyor. Sonra içine çivi çakıyor. Çalışanlar arasında tek bir Ukraynalı yok, Rusya tarafından serbest bırakılan savaşın başlangıcından bu yana yaklaşık on iki kişi atölyeye katıldı.
Şirket, askeri malzemeler için bir koleksiyon düzenleyen Post Bellum – Memory of the Nation organizasyonundan gelen bir siparişi işleme alıyordu. Tlustý ve arkadaşlarından yüz bin kurşun geçirmez yelek istediler. “Hazır olmadığımız halde üç günde yaklaşık 1.200 tane diktik ve 80 Ukraynalı kadını işe aldık. On iki kişi kaldı,” diye açıkladı Petrův.